יש לשים לב שבעקבות תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה, אשר נכנס לתוקף ביום 1.5.2009, חל שינוי משמעותי לגבי האפשרות לנהל מו"מ עם הוועדה המקומית כדי להפחית חבות של היטל השבחה.
עד לתיקון 84 לחוק, מי שרצה להשיג על שומת השבחה נדרש להגיש לוועדה המקומית שומת השבחה מטעמו ובהמשך לכך הצדדים היו מנהלים מו"מ כדי להגיע לשומה מוסכמת בדבר גובה החבות בהיטל השבחה.
במידה והצדדים לא הצליחו להגיע לשומה מוסכמת כאמור, הם היו בוחרים שמאי מכריע שיכריע במחלוקת ביניהם. ניתן היה לערער על החלטת השמאי המכריע בבית משפט השלום.
ניהול מו"מ לגבי היטל השבחה במסגרת הליכי ערר
תיקון 84 הוסיף בעיקרו את סעיף 13א לתוספת השלישית לחוק, אשר קובע כי: "חיוב בהיטל השבחה יהיה בשיעור הקבוע בשומת ההשבחה שנערכה לפי הוראות סעיף 4 או בשיעור הקבוע בלוח שומה כאמור בסעיף 5, או בהתאם להחלטת השמאי המכריע, וועדת הערר, או בית המשפט, לפי העניין".
בנוסף, תיקן תיקון 84 את סעיף 14 לתוספת השלישית, באופן לפיו נישום שחולק על עצם החיוב ו/או גובה החיוב בהיטל השבחה יכול להגיש עליו ערר לוועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה.
נישום שחולק רק על גובה החיוב רשאי גם להגיש בקשה למינוי שמאי מכריע. על החלטת השמאי המכריע ניתן לערור לוועדת הערר. על החלטת וועדת הערר, בין בעקבות פנייה ישירה אליה ובין בעקבות הגשת ערר על החלטת השמאי המכריע, ניתן לערער לבית משפט לעניינים מינהליים.
עם הגיעם להסכמי פשרה כאמור, הגישו הצדדים את ההסכמים הללו לוועדות הערר וזאת לצורך אישורם ומתן תוקף של החלטה מחייבת. אולם, בין וועדות הערר השונות התעוררה כעת מחלוקת בדבר שאלת סמכותן ושיקול דעתן לאשר את הסכמי הפשרה הללו וזאת לאור סעיף 13א לתוספת השלישית והלכת דירות יוקרה:
- ועדת הערר במחוז תל אביב-יפו הגיעה למסקנה כללית שאין בסמכותה לאשר הסכמי פשרה.
- ועדת הערר במחוז מרכז קבעה שהיא מוסמכת לאשר הסכמי פשרה, אולם רק ככל שאלו מובאים לבחינתה בצירוף נימוקים המאפשרים לה לבחון את ההסכמות באופן עצמאי ולוודא שאלו תואמות לדין.
- ועדת הערר במחוז חיפה פסקה גם היא שהיא מוסמכת לאשר הסכמי פשרה, ככל שאלה תואמים להוראות הדין ובלבד שלא מדובר בהסכמים מסוג סיכוי-סיכון, שבמסגרתם הצדדים מסכימים להפחית את החיוב באחוז מסוים.
- ועדת הערר במחוז ירושלים קבעה אף היא שהיא מוסמכת לאשר הסכמי פשרה, ככל שבמסגרתם מסכימים הצדדים על קבלתן של חלק מהטענות ודחייתן של אחרות וכי היא אינה מוסמכת לאשר הסכמי פשרה מסוג סיכוי-סיכון.לגישתה, אישור פשרות מסוג זה יחזיר בדלת האחורית את מוסד השומה המוסכמת, שבוטל בתיקון 84 וזאת מכיוון שמדובר בפשרות שלא ניתנות לבדיקה אובייקטיבית ואשר אינן מביאות לגביית מס אמת, כפי שנקבע בהלכת דירות יוקרה, מכיוון שפשרות כאמור מביאות או לחיוב בחסר, ככל שאכן ישנה חבות, או לחיוב ביתר, ככל שהעורר פטור על פי הדין.
הסבר משפטי אודות ניהול מו"מ בנוגע להיטלי השבחה ומה המשמעויות של הצלחת המשא ומתן…